کد مطلب:211176 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:136

امام صادق و جفر
در اینكه علم جفر از كتبی است كه امام صادق علیه السلام تعلیم فرموده هیچ شكی نیست ابن قتیبه در كتاب ادب المكاتب می نویسد:

انه علیه السلم كتب الجفر فاودعه ما یحتاج الناس الی یوم القیامه و الجفر جلد الجفری و كانوا یستعملونه مكان القرطاس ذلك الیوم و فی ذلك یقول ابوالعلاء المعری



لقد عجبوا لال البیت لما

اتاهم علمهم فی جلد جفر



فمراة المنجم و هی طغری

تریه كل عامرة و قفر





[ صفحه 377]



فشبه جفر الامام و احتوائه علی جمیع العلوم مع صغره بمرآت المنجم «صفحة الاسطرلاب» فانها مع صغرها تری المنجم كل عامرة و قفر فی الارض و السماء

می گوید كتاب جفر ودیعه امام صادق است و آنچه مردم بدان محتاج هستند تا روز قیامت در آن جفر است و جفر روی جلدی است كه در آن عصر مانند كاغذ امروز معمول است و ابوالعلای معری از همین علوم كه آل محمد از جفر به دست آورده اند تعجب كرده.

این جفر دارای تمام علومی است و مانند علم نجوم كه منجم از صفحه اسطرلاب اوضاع و احوال را می فهمد و حتی از اراضی زمین مطلع می شود جفر هم از اوضاع و احوال عالم در گذشته و آینده خبر می داده و مخصوص این خاندان بوده است.

امام جعفر صادق علیه السلام با آن كثرت مشاغل زندگانی خود و خاندان علوی و بنی هاشم و به آن اشتغال مستغرق به علوم حدیث و فقه - تفسیر - اخلاق و روایاتی كه تعلیم فرموده غالب بجفر هم مراجعه می كرد - و بسیاری از معضلات مسائل علمی را از جفر استخراج می كرده است.

شهرستانی می گوید امام جعفر صادق قبل از آنكه زید و فرزندش یحیی پسر علی بن الحسین كشته شود و مصلوب و محروق گردد امام صادق خبر داد و گفت آنها چنین و چنان خواهند شد و این اخبار را از جفر به دست می آورد.

وقتی كه مردم با محمد بن عبدالله محض پسر امام حسن مجتبی به خلافت بیعت كردند و امام صادق را هم دعوت كردند به این خلافت فرمود این كار استقرار نمی یابد و او با ابراهیم برادرش هر دو كشته می شوند و سفاح و منصور به خلافت می رسند و این اخبار قبل از قیام ابومسلم خراسانی بود كه امام صادق از روی جفر اطلاع داد.

در همان موقع كه سفاح و منصور وارد مسجد شدند و ابومسلم امام صادق را دعوت به امر خلافت كرد فرمود در جفر است كه بر ما خلافت مسلم نمی شود و بر این مرد قبا زرد اشاره به منصور فرموده خلافت استقرار خواهد یافت كه تا آن روز منصور نمی دانست و چون امام صادق فرمود مطمئن شد معذلك این امام را چند بار مسموم كرد و سخت شكنجه داد در خبر جنگ و پیكار ابراهیم بن عبدالله با لشكر منصور كه هیچ قابل اعتنا نبود به خبر امام صادق شكست خورد و گفت الصادق هو الصادق.

كلیه اخبار غیب از گذشته و آینده را امام صادق علیه السلام از جفر استخراج می فرموده و علم



[ صفحه 378]



جفر از مختصات آن حضرت است و هیچ یك از فلاسفه و حكماء قبل از اسلام و بعد از اسلام در آسیا و اروپا و امریكا و غیره به این علم دست نیافتند بلكه این طلسم رمزی الهی بوده كه به نور علم ربوبی به آنها اشراق و اضافه می شد و غیر از امام از آن چیزی به دست نمی آورند.

بسیاری از علماء بزرگ معتقدند عظمتی كه جعفر بن محمد در عالم دانش و بینش به دست آورد از جفر است و آن تعلیمات پیغمبر است كه از لسان وحی گرفته و متقبش از نور ربوبی است این علم از عرب و عجم و یونان و روم نبوده بلكه اضافات اشراقیه نور محمد است كه از او به خاندانش به ارث رسید و از مختصات امامت و آثار ولایت مطلقه است.